Yksinyrittäjän brändäysvalmennus

Mitä jos voisit muuttaa epävarmat ja sekavat ajatuksesi omasta palvelustasi selkeäksi käsitykseksi siitä, mitä myyt, mitkä ovat vahvuutesi ja miten tavoitat asiakkaasi niin, että hän tuntee, että puhut juuri hänelle?
Näyttääkö yrittäjyytesi tältä
Sinulla on loistava tuote tai palvelu, mutta olet keskellä loputonta kysymysten suota:
- Miten kertoisin palvelustani niin, että asiakkaat ymmärtäisivät, miksi he tarvitsevat sitä?
- Miten saisin nettisivuni avattua, kun en edes tiedä, mitä kirjoittaisin sinne?
- Mitä ihmettä postaisiin someen tänään?
- Olen kertonut kaiken osaamisestani, miksei ketään kiinnosta?
Aikaa kuluu näiden pohdintojen parissa, ja huomaat, että et etene mihinkään. Mietit päivästä toiseen näitä kysymyksiä, eikä se vie yritystoimintaasi eteenpäin. Kaiken seurauksena tuntuu, että teet paljon kaikenlaista silppua, mutta mikään ei silti parane.
Moni yksinyrittäjä kamppailee saman haasteen kanssa – yritystoiminta on sekavaa, koska oma brändi on epäselvä. Epäselvän brändin takia viestintä ja myynti vievät paljon aikaa ja energiaa.
Jos sinä et tiedä tai osaa kertoa, mitä varten yrityksesi on olemassa, ei asiakkaasikaan sitä todellakaan tiedä. Miten hän silloin ostaisi mitään sinulta?
Haluaisit sen sijaan
- Olla ammattimainen ja uskottava, näyttää oikealta yritykseltä etkä harrastukselta
- Selkeyttä viestiisi, osaat kertoa, mitä teet
- Erottua kilpailusta oman erityisyytesi avulla
- Herättää asiakkaiden luottamuksen ja saada aikaan ostopäätöksiä
- Saada itsevarmuutta markkinointiin. Kun oma brändi on kirkas, on helpompi tuoda itseään rohkeasti esille.
Oletko valmis muutokseen?
Unelmatilanteessa
sinulla on tyylikkäät nettisivut, joille ohjaat itsevarmasti ja ylpeästi asiakkaasi.
Osaat kertoa selkeästi, mitä arvoa sinun tuotteesi tai palvelusi tuottaa asiakkaalle, etkä joudu päivät pitkät pohtimaan, mitä postaat someen.
Ydinviestien ansiosta viestisi ovat johdonmukaisia.
Tämä on mahdollista, kun brändäys on tehty kunnolla. Enkä nyt puhu vain värien ja fonttien määrittelystä, vaan siitä, että tunnet tarjouksesi läpikotaisin.
Kun olet tehnyt pohjatyön kunnolla, tiedät aina, mitä julkaista, mitä haluat sanoa ja löydät oikeat viestit, jotka puhuttelevat asiakastasi.
Brändi on kaiken takana
Kun aloitin yrittäjyyden, ajattelin ensin myyväni pelkästään nettisivupalveluja. Pian tajusin, että en voi tehdä hyviä nettisivuja asiakkaalle tuntematta yritystä, jolle ne ovat tulossa.
Mitä yrittäjä oikeastaan tarjoaa? Kenelle? Miksi asiakkaiden pitäisi valita juuri hänet?
Entä jos asiakas ei teidä vastauksia näihin kysymyksiin? Moni yksinyrittäjä kamppailee tämän haasteen kanssa – ei ihan tarkkaan tiedetä, mitä sivuille halutaan.
Jos perusasiat eivät ole kirkkaana mielessä, on mahdotonta tehdä selkeitä nettisivuja.
Moni nettisivuyrittäjä tarjoaa ”brändäystä”, eli suunnittelee värimaailman ja fontit ja lisää kuvituskuvia, mutta se ei oikeasti ole brändin luomista.
Voisin tehdä tätä samaa, mutta se ei palvele mielestäni yrittäjiä parhaalla mahdollisella tavalla.
Brändäys on perinteisesti nähty kuuluvan vain isoille yrityksille. Mielikuvissa brändiä suunnitellaan mainostoimiston työpajoissa ison tiimin – ja ison budjetin – kanssa.
Halusin tehdä muutoksen tähän ja tuoda brändäyksen kaikkien ulottuville.
Jotta brändäys olisi jokaisen yksinyrittäjänkin saavutettavissa, olen kehittänyt edullisemman tavan oppia ja tehdä oman yrityksen brändi kuntoon.
Tämä käytännönläheinen verkkovalmennus auttaa sinua selkeyttämään oman tuotteesi tai palvelusi, määrittelemään unelma-asiakkaasi ja rakentamaan vahvan arvopohjan yrityksellesi.
Näiden pohjalta luot näyttävän visuaalisen ilmeen, jota voit hyödyntää nettisivuilla ja muussa materiaalissasi. Se antaa sinusta ammattimaisen ensivaikutelman.
Ja ensivaikutelman voi tehdä vain kerran!
Brändäysvalmennuksen avulla osaat kertoa tuotteestasi tai palvelustasi asiakaslähtöisesti, tiedät, mitä nettisivuillasi pitää lukea ja saat tehtyä näyttävän visuaalisen ilmeen.
Brändäysvalmennuksen jälkeen sinulla on:
Palautetta
Miksi liittyä brändäysvalmennukseen?
Tässäpä muutama syy:
Vahva brändi on suuri kilpailuetu. Maailma on täynnä yrityksiä ja tuotteita, jotka kilpailevat asiakkaiden huomiosta.
Kun olet tunnistettava, asiakkaasi osaa bongata brändisi muiden joukosta, vähän kuin vanhan ystävän. Tunnistettavuus tekee brändistäsi myyvemmän.
Brändäys tulee säästämään aikaasi pitkällä aikavälillä. Kun olet rakentanut brändisi kunnolla, sinun ei tarvitse enää joka kerta miettiä samoja asioita uudestaan ja uudestaan.
Brändi tuo selkeyttä viestintään ja vähentää päivittäistä pohdintaa. Kun kaikki on mietitty valmiiksi – värit, fontit, tyylit ja julkaisupohjat – materiaalin tuottaminen on nopeaa.
Brändäyksen avulla saat sanoitettua omat vahvuutesi ja tuotteesi tai palvelusi tuomat hyödyt asiakkaalle. Näitä viestejä voit suoraan käyttää markkinoinnissasi ja välttyä viime hetken julkaisupaniikilta jatkossa.
Asiakkaat luovat sinusta mielikuvan joka tapauksessa, riippumatta siitä, teetkö sen eteen jotain vai et.
Haluat kai itse päättää, mitä sinusta puhutaan!
Kun brändilläsi on selkeä ydinviesti, eli osaat kertoa mitä teet, miksi ja kenelle, ja muotoilet sanomasi sopivalla äänensävyllä, asiakkaat alkavat ajatella sinusta juuri niin kuin sinä haluat.
Olet antanut heille tarttumapintaa: ymmärrettävän palvelun, tunnistettavia arvoja ja persoonallisuutta, joka tekee brändistäsi ainutlaatuisen.
Selkeä ja johdonmukainen brändi on tehokas keino rakentaa luottamusta asiakkaiden keskuudessa. Kun brändi on tunnistettava ja johdonmukainen, asiakas alkaa yhdistää siihen tuttuuden tunteen.
Johdonmukainen viestintä saa asiakkaat luottamaan, että yrityksesi toiminta on vakaata.
Epäjohdonmukaisuus on hämmentävää, ja hämmentynyt asiakas ei osta, koska et ole voittanut hänen luottamustaan.
Brändi luo tunnetason yhteyden asiakkaisiin kertomalla tunteista, arvoista tai muusta sellaisesta, mikä on asiakkaalle tärkeää. Asiakkaat nimittäin sitoutuvat brändiin, joka tuntuu heille henkilökohtaisesti merkitykselliseltä.
Jos brändi tuntuu asiakkaille henkilökohtaisesti merkitykselliseltä, he eivät halua vaihtaa sitä.
Sitoutuminen tuo myös jatkuvuutta. Uusien asiakkaiden hankkiminen on aina kalliimpaa ja työläämpää kuin nykyisten pitäminen. Kun saat kanta-asiakkaita, se luo vakautta ja kasvattaa yritystäsi pitkäjänteisesti.
Kenelle brändäysvalmennus sopii?

Yksinyrittäjät
Valmennus on suunniteltu erityisesti yksinyrittäjiä ajatellen. Brändiä rakennetaan sinun persoonasi pohjalta, unohtamatta kuitenkaan asiakaskuntasi mieltymyksiä. Brändäyksestä saat eväät koko yritystoimintasi rakentamiseen.

Sivutoimiset yrittäjät
Teetkö yritystoimintaasi sivutoimisena, mutta haluaisit kenties ryhtyä kokopäiväiseksi yrittäjäksi tai näyttää ammattimaiselta? Valmennus auttaa sinua viemään yrityksesi seuraavalle tasolle. Ehkä voit piankin jättäytyä pois palkkatyöstäsi ja alkaa nauttia yrittäjän vapaudesta.

Yrittäjät, jotka haluavat selkeyttä tekemiseen
Oletko toiminut yrittäjänä jo joitakin vuosia, muttet ole tehnyt koskaan tietoista brändäystä? Valmennus auttaa myös jo toimivia yrittäjiä. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa brändäystä ja kirkastaa se oman toiminnan ydin. Brändäys auttaa keskittymään oleelliseen.
Kenelle brändäysvalmennus ei sovi?
Valmennus ei sovi sinulle, jos et ole valmis tekemään töitä brändisi eteen. Sinun pitää olla valmis tekemään valmennuksen tehtävät, vaikka ne vaativatkin pohtimista ja vievät aikaasi. Valmennus vaatii sitoutumista alusta loppuun, muuten et saa kootuksi vahvaa brändiä.
6 syytä, miksi sinun tulisi brändätä yrityksesi:
Sinut tunnistetaan
Johdonmukaisuus tekee sinusta tunnistettavan ja asiakas muistaa yrityksesi muiden joukosta.
Säästät aikaa
Kun olet määritellyt tyylisi ja ydinviestisi, sinun ei tarvitse joka kerta käyttää aikaa oikean fontin metsästämiseen.
Voit ohjailla, mitä sinusta puhutaan
Ihmiset muodostavat käsityksen sinusta joka tapauksessa. Haluat kai vaikuttaa siihen, mitä sinusta puhutaan?
Rakennat luottamusta
Olemalla johdonmukainen rakennat luottamusta. Ilman luottamusta kukaan ei osta sinulta mitään.
Sitoutat asiakkaita
Kun pidät lupauksesi ja asiakkaat luottavat sinuun, he palaavat takaisin. Tutun ja turvallisen luo on helppo palata.
Lisäät itsevarmuuttasi yrittäjänä
Syvällinen tietämys omasta arvostasi ja selkeä ja johdonmukainen viestintä lisäävät itseluottamustasi.
Ilman vahvaa brändiä
- Käytät aikaa epäolennaiseen tekemiseen
- Joudut aloittamaan alusta joka kerta, kun luot sisältöä
- Sinua ei muisteta, koska et ole johdonmukainen
- Koska et ole johdonmukainen, et pysty rakentamaan luottamusta
- Ilman luottamusta et saa myytyä yhtään mitään
Jos siis haluat rakentaa kestävää ja kannattavaa yritystoimintaa, et voi sivuuttaa vahvan brändin rakentamista.
Brändäys ei ole jotakin, joka kuuluu vain suuryrityksille, vaan yksinyrittäjät hyötyvät siitä yhtä lailla. Yksinyrittäjälle brändi on oikeastaan kaikki kaikessa.
Sinusta muodostetaan mielikuva joka tapauksessa, haluat kai vaikuttaa siihen, millainen se on!
Valmennus auttaa sinua kirkastamaan kaikki nämä asiat:
Valmennuksen sisältö
Selkeyttä ja suuntaa yritystoimintaan -brändäysvalmennus on verkkovalmennus, jonka voit käydä omassa tahdissasi.
Sisältö on jaettu kahdeksaan kokonaisuuteen, joten voit esimerkiksi suorittaa sen kahdeksan viikon aikana kuuntelemalla oppitunteja ja tekemällä tehtäviä muutaman tunnin viikossa. Jotkut osiot vaativat enemmän työtä kuin toiset.
Valmennus etenee oppituntien videoita katsomalla ja tekemällä tehtäviä työkirjan avulla. Tehtävät pitää tehdä järjestyksessä, sillä aiemmin tehtyjä tehtäviä käytetään hyväksi myöhemmissä vaiheissa.
Valmennuksessa saat pohjan oman brändikortin tekemiseen. Brändikortissa määritellään brändisi visuaalinen ilme: värit, fontit ja kuvamaailma.
Teet myös yrityksellesi mission, asiakaslupauksen, ydinviestit ja bränditarinan, joita voit jatkossa käyttää markkinoinnin ja myynnin pohjana.
Kuulostaako monimutkaiselta? Älä huoli, pystyt tekemään nämä kaikki valmennuksessä käytetyn metodin avulla. Opastan askel askeleelta, miten rakennat kaikki brändisi osa-alueet.
Valmentajasi
Olen toiminut eri viestinnän tehtävissä yli 20 vuotta, viimeiset yli 10 vuotta viestinnän asiantuntijna julkisen sektorin organisaatiossa. Olen tehnyt lukemattomia nettisivuja ja brändäyksiä urani aikana.
Työssäni havaihduin siihen, että yksinyrittäjät ovat eriarvoisessa asemassa esimerkiksi brändäyksen suhteen, ja haluankin tuoda brändäyksen tuomat edut kaikkien saataville.
Esitän asiat selkeästi ilman turhaa jargonia, ja niin, että niitä voi hyödyntää käytännössä.
Kou
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Valmennuksen sisältö
Valmennuksen avulla
Valmennuksessa tarvitset
Valmennuksen työkirja ladataan google docsista, jos sinulla on google-tunnukset, voit kopioida sen omaan google docs -kansioosi, tai jos sinulla on Microsoftin ohjelmistot, voit ladata sen omalle koneellesi.
Brändikortti tehdään Canvalla, jota varten tarvitset oman Canva-tilin. Maksuton versio riittää, mitään maksullisia osia Canvassa ei käytetä.
Sinulla olisi hyvä olla perusosaaminen Canvan käyttöön. Valmennuksessa on linkki koulutukseen, jos et ole Canvaa käyttänyt ennen. Valmennuksen videoissa myös opastetaan, miten brändikorttia muokataan.
Nyt on sinun aikasi toimia!
Jos et itse tiedä, mitä yrityksesi tekee, ei asiakkaasikaan sitä todellakaan tiedä.
⚠ Jos jatkat samaan malliin
kulutat aikasi ihmettelemällä, miksi et pääse eteenpäin. Et osaa kiteyttää viestiäsi ja niinpä et saa aikaiseksi myyviä tekstejä nettisivuillesi ja somefeedisi on vähän sitä sun tätä.
⚠ Hukut muiden joukkoon
eivätkä asiakkaat eivät löydä luoksesi, koska et ole tunnistettava etkä johdonmukainen viesteissäsi. Asiakkaat valitsevat jonkun, jonka he tunnistavat.
Toimi nyt!
