Tarvitaanko nettisivuja vuonna 2025?

Töypöytä, jossa on kaksi tietokonetta ja toimistotarvikkeita.

Tarvitaanko nettisivuja vuonna 2025? Nykyään on niin monta tapaa olla yhteydessä ihmisiin, että saatat miettiä, tarvitsetko edelleen omat nettisivut. Tämä voi olla erityisen ajankohtainen kysymys, jos olet juuri aloittamassa yritystäsi ja kaikki perustamisvaiheen kustannukset kaatuvat päällesi samaan aikaan. Eikö pelkät somekanavat riittäisi asiakkaiden tavoittamiseen? Siinähän säästäisi rahaakin, kun somekanavat ovat ilmaisia.

Ymmärrän, että asia mietityttää. Miksi nähdä kaikki se vaiva sivujen avaamisessa, kun kaikki on kuitenkin somessa?

Vastaus tähän polttavaan kysymykseen kuitenkin on: kyllä, tarvitset edelleen omat nettisivut! Mietipä vaikka Amerikkaa ja tiktokkia. Tik tok on ollut pitkään sulkemisuhan alla ja se suljettiinkin tammikuussa – lopulta vain päiväksi – ja miljoonat ihmiset menettivät seuraajansa. On edelleen epävarmaa, jatkuuko Tik tokin käyttö siellä.

Eli: nettisivut ovat nyt tärkeämmät kuin koskaan! 

Tässä artikkelissa kerron sinulle 13 syytä, miksi tarvitset omat nettisivut ja miksi somekanavat eivät voi korvata nettisivuja. Postauksen lopussa on vielä tarkistuslista, jonka avulla voit varmistaa, että sivusi toimii ja palvelee sekä sinua että asiakkaitasi parhaalla mahdollisella tavalla.

Tarvitaanko nettisivuja? Tässä 13 syytä, miksi tarvitset nettisivut

1. Yrityksesi löydetään

Peräti 97 % ihmisistä käyttää nettiä etsiessään tietoa paikallisista yrityksistä. Siis jopa siitä naapurin yrityksestä.

Sosiaalisen median kanavat eivät nouse googlehakuihin, vaan sinne nousevat nimenomaan nettisivut. Jos siis sinun yritykselläsi ei ole nettisivuja, kuluttaja ei löydä sinua ja hän valitsee jonkun toisen yrityksen. 

Toisin sanoen, jos yrityksesi ei ole netissä, sitä ei ole olemassa!

2. Voi tuoda esiin brändiäsi

Nettisivusi on täydellinen paikka persoonallisuutesi ja identiteettisi esittelyyn. Pystyt tuomaan brändiäsi esiin ja vahvistamaan sitä käyttämällä johdonmukaisesti brändielementtejä, kuten fontteja, värejä, äänensävyä ja tarinankerrontaa. 

Nettisivusi on oikeastaan ainoa paikka, jossa sinulla on sataprosenttinen kontrolli sisältöön. Strategisen viestinnän avulla voit vaikuttaa siihen, millaisena ihmiset kokevat brändisi. Voit vapaasti suunnitella, miten sitoutat kävijät sivustoosi – mihin heitä ohjataan ja mitä toimintoja heidän odotetaan tekevän. Useimmiten kävijöitä – asiakkaita – halutaan ohjata kohti yhteydenottoa, sähköpostilistalle liittymistä tai ostosten tekemistä.

3. Voit hallita asiakaskokemusta

Nettisivuillasi sinä hallitset täysin, miten asiakkaat kokevat brändisi. Toisin kuin sosiaalisessa mediassa, jossa algoritmit ja rajoitukset määrittelevät pelisäännöt, sinä päätät, miten sisältösi esitetään ja millä tavalla se tavoittaa käyttäjät.

Somessa kuvamaailma ja tyylit vaihtelevat sekunneissa, mutta omilla sivuillasi kävijä näkee vain sinun brändisi ilmeen ja tyylin. Voit luoda syvällisen brändikokemuksen kävijöillesi tarinoiden, kuvien, videoiden ja navigoinnin avulla. Kokemuksen tulisi heijastaa brändisi missiota ja arvoja tavalla, joka puhuttelee asiakkaitasi.

Nettisivuillasi sinulla on myös täysi hallinta sisällön esittämistavasta. Voit käyttää tekstiä, kuvia, videoita, grafiikkaa ja muita elementtejä ja näin voit halutessasi esittää yrityksesi yleisöllesi monipuolisesti ja mukaansatempaavasti.

Lisäksi saat käyttöösi tietoa käyttäjien toiminnasta ja mahdolliden testata eri ratkaisuja. Näin voit jatkuvasti kehittää ja parantaa asiakaskokemusta.

4. Saat uusia asiakkaita automaattisesti googlen avulla

Nettisivujesi avulla voit tavoittaa uutta yleisöä automaattisesti.

Ihmiset etsivät jatkuvasti tietoa netistä, tarkemmin sanottuna googlesta. Voit hyödyntää tätä tuottamalla sivuillesi laadukasta sisältöä, joka vastaa siihen, mitä ihmiset hakevat.

Toisin kuin sosiaalisessa mediassa, jossa julkaisut ovat lyhytikäisiä, verkkosivujesi sisältö on ajatonta.

Esimerkiksi yritysblogin kirjoitukset, jotka käsittelevät asiakkaitasi kiinnostavia ja heille olennaisia aiheita, voivat tuoda uusia kävijöitä sivuillesi pitkään ilman, että sinun tarvitsee päivittäin luoda uutta sisältöä.

Muista kuitenkin, että vain laadukas ja hakukoneoptimoitu sisältö nousee googlehakujen kärkeen.

Kuvituskuva, vaaleansinisellä alustalla valkoinen hiiri ja osa näppäimistöä

5. Rakennat luottamusta

Asiakkaat tekevät ostopäätöksen vasta, kun he luottavat brändiin. Nettisivujen avulla voit rakentaa luottamusta. Pystyt kertomaan sivuilla itsestäsi ja arvoistasi, esittelemään tuotteesi ja ammattitaitosi. Voit myös rohkaista asiakkaita ottamaan yhteyttä sinuun sivujesi kautta. Mahdollisuus olla suoraan yhteydessä sinuun kasvattaa luottamusta.

6. Voit osoittaa ammattitaitosi

Tiesitkö, että 84 % kuluttajista on sitä mieltä, että yritys, jolla on nettisivut, on uskottavampi kuin yritys, jolla ei ole nettisivuja. Tämä ei varmaankaan vaadi enempää selittelyjä.

Aivomme tekevät luonnostaan nopeita johtopäätöksiä. Se tarkoittaa, että päätämme usein asioista tiedostamattomasti ja nopeasti.

Niinpä se, miten sivustosi on toteutettu, vaikuttaa merkittävästi siihen, miten potentiaaliset asiakkaat näkevät yrityksesi. Tämä johtuu niin sanotusta halo-efektistä, jossa laadukas ja huoliteltu ulkoasu yhdistyy mielikuvissa ammattimaisuuteen. Toisin sanoen ammattimaisesti suunnitellut sivut kertovat selkeästi, että yrityksesi on vakavasti otettava ja luotettava toimija.

Voit vahvistaa asiantuntemustasi muun muassa näillä tavoin:

  • Asiakkaiden suositukset: Suosittelut ja asiakasarvostelut luovat luottamusta ja vakuuttavat potentiaaliset ostajat.
  • Toimialan huomioiminen: Kun sivuston sävy ja visuaalinen ilme vastaavat toimialasi standardeja, brändisi viestii uskottavuutta ja asiantuntemusta.
  • Auktoriteetti: Johdonmukainen ja ammattimainen ulkoasu sekä laadukas sisältö rakentavat asemaasi alasi asiantuntijana ja auktoriteettina. Sertifikaatit ja sivuillasi olevat asiakkaiden logot voivat vahvistaa auktoriteettiasi entisestään.

Jos tuotat paljon asiakkaitasi hyödyttävää laadukasta sisältöä sivuillesi, saat muodostettua niistä toimialasi tietopankin, jonne kävijät palaavat, kun he etsivät tietoa alaltasi.

7. Nettisivuilla tieto on yhdessä paikassa

Yrityksesi sivut toimivat paikkana, josta kävijä löytää kaiken tarvitsemansa samasta paikasta. Sosiaalisessa mediassa tiedot ovat hajallaan, ja vaikka asiakas etsisi tietoa profiilisi postauksista, ei sieltä ole helppoa löytää juuri tiettyä asiaa. Nettisivut sen sijaan ovat rakenteeltaan selkeät ja sieltä haluttu tieto on helppo löytää.

Voit ohjata kaiken liikenteen esimerkiksi somesta nettisivuillesi, jossa voit hallita kävijöiden polkua. Kun kävijä saapuu sivustollesi, voit johdattaa hänet sujuvasti haluamaasi toimintoon, kuten ostoksen tekemiseen tai yhteydenottoon.

8. Olet tavoitettavissa missä ja milloin vain

Nettisivusi ovat avoinna 24/7 ja tavoittavat asiakkaat missä vain. Parhaassa tapauksessa sivustosi automaatiot tekevät kauppaa, ilman, että sinun pitää vastata kysymyksiin ja olla aktiivisesti myymässä tuotettasi. 

Blogikirjoitukset ja niiden kommentointi, uutiskirjeet ja interaktiiviset ominaisuudet, kuten lomakkeet, mahdollistavat kaksisuuntaisen viestinnän käyttäjiesi kanssa, vaikka et itse olisi aina paikalla.

9. Voit vastata asiakkaittesi kysymyksiin

Laatimalla sivuillesi listan usein kysytyistä kysymyksistä (UKK, eng FAQ) voit vastata asiakkaittesi kysymyksiin vuorokauden ympäri. Asiakkaat arvostavat sitä, että saavat vastauksen kysymyksiinsä heti. Vähentää omaa työtäsi, kun et joudu jatkuvasti vastailemaan samoihin kysymyksiin esimerkiksi sähköpostin välityksellä. Sen ajan voin käyttää johonkin muuhun.

10. Saat tietoa asiakkaistasi

Google Analyticsin ja muiden tiedonkeruumenetelmien avulla pystyt keräämään tietoa asiakkaistasi. 

Google Analytics tarjoaa perusteellista tietoa sivustosi kävijöistä. Voit selvittää heidän ikänsä, sijaintinsa, käyttämänsä laitteet ja millä sivuilla he vierailivat ja mikä oli vierailun kesto. Näiden tietojen avulla saat selville, minkälainen sisältö kävijöitä kiinnostaa ja pystyt luomaan lisää sisältöä, joka vastaavat heidän kiinnostuksen kohteitaan.

Parhaan tuloksen saat linkittämällä Analyticsin Google Search Consoleen, jonka avulla voit seurata myös, millä hakusanoilla sivuillesi on päädytty. Pystyt näin kehittämään hakukoneoptimointiasi käyttämällä oikeita hakusanoja.

Lomakkeiden ja kyselyiden lisääminen sivustollesi mahdollistaa suoran käyttäjäpalautteen keräämisen. Suoraan asiakkailta saatu palaute on korvaamatonta ja sen avulla voit kehitellä tuotteita, jotka vastaavat suoraan asiakkaiden tarpeisiin. Tällaisia tuotteita sinun onkin sitten todella helppo myydä.

11. Voit automatisoida liiketoimintaasi

Voit luoda sivuillesi myyntitunneleita, jotka johdattavat asiakkaita kohti ostopäätöstä. Koko ostoprosessi on automatisoitu tilauksen käsittelystä maksuprosessiin ja (digitaalisen) tuotteen toimitukseen asti. Voit vielä kysyä tuotteestasi palautetta – ja automatisoida senkin.

Voit luoda sivuillesi monia automatisoituja tehtäviä. Voi yhdistää sivusi saumattomasti muihin työkaluihin, kuten asiakkuudenhallintaan ja verkkokauppaan.

Voit siis saada täysin automaattisesti uusia asiakkaita ja myyntiä. Ensin asiakkaat löytävät googlen kautta sivuillesi, jonka jälkeen tekemäsi automaatio johdattaa heitä ostoprosessin läpi!

Automaation avulla voit myös ajastaa uutta sisältöä sivuillesi, esimerkiksi blogikirjoituksia. Voit hyödyntää tätä esimerkiksi ajastamalla uutta sisältöä moneksi kuukaudeksi eteenpäin, jolloin säästät aikaa muille töille.

12. Nettisivut on kustannustehokas markkinointi- ja myyntikanava

Optimoitu verkkosivusto on tärkein digitaalinen markkinointikanavasi. Sen vuosikustannus on murto-osa siitä, mitä esimerkiksi facebook-mainonta maksaa. 

Kuten aiemmin mainitsin, verkkosivut voivat virtaviivaistaa asiakaspalveluprosesseja, jolloin tarve esimerkiksi vastata asiakkaiden kysymyksiin vähenee. Voit vastata niihin jo etukäteen nettisivuillasi ja vähentää yhteydenottojen määrää.

Oman verkkokaupan kautta myyt tuotteita ja palveluita suoraan asiakkaille ilman välikäsiä.

Nettisivut myös skaalautuvat helposti ilman lisäkustannuksia. Tuotteiden, palveluiden tai sisällön lisääminen on helppoa, mikä tarkoittaa, että sivusi pysyy kustannustehokkaana ratkaisuna. Kun sivustosi on rakennettu, se skaalautuu ja muuttuu yrityksesi kasvaessa. 

13. Omat nettisivut ovat pysyvät, turvalliset ja joustavat

Sosiaalisen median tulevaisuus on epävarma. Kaikki ihmiset eivät käytä somea lainkaan ja moni haluaa vähentää sosiaalisen median käyttämistään. Mikä tahansa sosiaalisen median kanava saattaa milloin vain lakkauttaa alustansa. Silloin kaikki omat tietosi häviävät kuin tuhka tuuleen, samoin kuin seuraajasi, etkä pysty mitenkään tavoittamaan heitä.

Oma sivusi pysyy omassa hallinnassasi. Se ei ole riippuvainen algoritmien tai alustan muutoksista. Se varmistaa, että yleisösi voi aina löytää sinut ja olla vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa.

Nettisivut ovat muunneltavia ja monipuolisia. Voit muokata sivustosi sisältöä, ominaisuuksia ja tarjouksia pysyäksesi ajankohtaisena ja kilpailukykyisenä. Ja voit tehdä sen silloin, kun se sopii sinulle, eikä silloin, kun jonkun muun määrittelemät algoritmit sitä vaativat.

Yhteenveto – tarvitaanko yhä nettisivuja?

Alla olevassa kuviossa on esitetty nettisivujen hyödyt kootusti.

Kuvi, jossa esitetään nettisivujen hyödyt. Samat kohdat on esitetty tekstissä.

Kuten huomaat, on monia syitä, miksi yritykset tarvitsevat edelleen nettisivut vuonna 2025.

Nettisivut ovat ainoa paikka, jossa voit kokonaan hallita asiakaskokemusta ja tuoda esiin omaa ammattilaisuuttasi ja tuotteitasi. Nettisivut varmistavat, että asiakkaasi ylipäätään löytävät sinut!

Verkkosivuston tarkistuslista

Tässä on vielä nopea tarkistuslista, jolla voit varmistaa, että sivusi palvelee parhaalla mahdollisella tavalla ja toimii luotettavasti.

1. Resposiivisuus. Käytä alustaa, joka mukautuu saumattomasti eri näyttökokoihin, erityisesti kännyköihin. Google arvostaa erityisen korkealle mobiiliystävälliset sivut.

2. Brändäys. Varmista, että sivusi ilmentää brändiäsi. Se antaa ammattitaitoisen ja luotettavan kuvan.

3. Bränditarina. Tarinankerronta on tehokas tapa vaikuttaa asiakkaiden tunteisiin.

5. Hyödynnä teknologiaa. Asenna sivuille analytiikka, integroi sähköpostimarkkinointi, automaatioita, hakukoneoptimointi, verkkokauppa ym.

6. Pidä sivusi ajan tasalla. Tee päivitykset säännöllisesti, tarkista tietosi, korjaa rikkinäiset linkit ja virheet.

7. Seuraa jatkuvasti sivustosi suorituskykyä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi latausnopeutta. Tee tarvittavat muutokset toiminnallisuuden ja käyttökokemuksen parantamiseksi.

8. Huolto. Tee säännöllisesti varmuuskopioita ja tietoturvapäivityksiä varmistaaksesi, että sivustosi toimii sujuvasti ja pysyy suojattuna.

Toivottavasti artikkelista oli sinulle hyötyä ja ymmärrät, miksi tarvitset omat nettisivut. Mikäli kaipaat apua nettisivujen avaamiseen, ole vain yhtydessä, niin hoidetaan homma kuntoon! Lisätietoa saat täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *